Marta Civil i Serra clausura el IV Congrés Internacional de Recerca en Comunicació (SCC-IEC)

La investigadora de l’InCom-UAB i vicepresidenta de la Societat Catalana de Comunicació (SCC-IEC) va ser la responsable de clausurar el congrés, i de recollir les principals propostes de futur de la recerca en comunicació que s’havien debatut a la sessió inaugural.

Bellaterra, 06-07-2021. “Des de la Societat Catalana de Comunicació, filial de l’Institut d’Estudis Catalans (SCC-IEC) treballarem per seguir reclamant que es dignifiqui la professió de la recerca en Comunicació i una manera d’ajudar és havent aconseguit que la revista Comunicació (SCC-IEC) hagi entrat aquesta setmana al Journal Citation Reports (JCR)”. Amb aquestes paraules la investigadora de l’InCom-UAB i vicepresidenta de la SCC-IEC, Marta Civil i Serra, va iniciar l’acte de clausura del IV Congrés Internacional de Recerca en Comunicació (SCC-IEC), que es va celebrar el 2 de juliol, en format virtual, a causa de les restriccions sanitàries de la pandèmia de la Covid-19.

Civil i Serra va destacar el caire internacional de l’esdeveniment científic, que va acollir un total de 7 sessions científiques, amb 49 comunicacions elaborades per 72 investigadors, de 27 universitats i 9 països, en concret d’Europa (Catalunya/Espanya i França), d’Amèrica Llatina (Colòmbia, Equador, Mèxic, Perú i Uruguai), d’Àfrica (Marroc), i d’Àsia (Xina).

Marta Civil i Serra també va recollir les principals aportacions dels ponents de la sessió inaugural del congrés, que havia estat dedicada al present i futur de la recerca en comunicació. D’una banda, va destacar que, segons la degana de la Facultat de Ciències de la Comunicació (UAB) Maria José Recoder, “el futur de la recerca en comunicació a Catalunya passa per reduir la quantitat actual de grups d’investigació amb la mirada posada a consolidar grups de recerca més grans, interdisciplinaris i interuniversitaris”, a més a més de seguir treballant “des d’ATIC perquè la Comunicació sigui un àmbit propi dins de les agències d’avaluació ANECA i AQU i deixi de ser avaluada dins d’altres ciències socials com la Sociologia o el Dret”.

A continuació va destacar que el degà de la Facultat de Comunicació (UPF) Carles Pont havia posat èmfasi en la necessitat de dignificar més la professió de la recerca en comunicació, un fet que també reclama la Societat Catalana de Comunicació, i que es recuperi el valor a les monografies, en detriment dels articles científics. Marta Civil i Serra també va recordar que el degà de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals–Blanquerna (URL) Josep Maria Carbonell havia demanat major inversió en R+D+I, aprofitant l’excepcional situació dels Fons de Recuperació Europeus, i millorar l’avaluació de la transferència de la recerca en comunicació a la societat.

“Esperem que d’aquí un any la situació de la pandèmia hagi millorat i que el V Congrés Internacional de Recerca en Comunicació (SCC-IEC) es pugui tornar a celebrar presencialment a la seu de l’IEC a Barcelona”, va concloure Marta Civil i Serra.

La celebració del congrés va coincidir amb l’entrada, l’1 de juliol, de la revista Comunicació (SCC-IEC) al Journal Citation Reports (JCR), una eina de la plataforma Web of Science (Clarivate Analytics), que permet obtenir dades estadístiques quantificables de cites, com el Factor d’Impacte, i determinar d’una manera sistemàtica i objectiva la importància relativa de les principals revistes de recerca del món dins des les seves respectives categories temàtiques. Des de Clarivate Analytics han avaluat molt favorablement el caràcter multilingüe de la revista Comunicació, que permet publicar articles científics en català, castellà i anglès.