Article d’opinió de José Luis Terrón sobre la comunicació en temps de pandèmia, al portal brasiler ADUSP

L’investigador i responsable d’SCOMLab Comunicació i Salut (InCom-UAB) aporta una reflexió sobre la importància de la comunicació en temps de la pandèmia i com han afectat les decisions dels governs en la manera de comunicar als ciutadans l’estat d’alarma per lluitar contra el coronavirus, i en concret als treballadors universitaris, a Espanya, Catalunya i, específicament, a la Universitat Autònoma de Barcelona, en l’àmbit de la docència i la recerca.

Bellaterra / São Paulo (Brasil), 01-04-2020. El responsable d’SCOMLab Comunicació i Salut (InCom-UAB) i professor titular del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat (UAB), José Luis Terrón, ha publicat un article d’opinió titulat “Normalização do anormal” al portal ADUSP [Associação dos Docentes da Universidade de São Paulo], el 24 de març passat, amb l’objectiu d’explicar la manera com es va comunicar als investigadors i docents de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) la necessitat del confinament.

En la seva aportació, Terrón reflexiona com la situació d’urgència i la falta de planificació pot haver afectat en l’àmbit de la docència i també en recerca en ciències socials, en general, i la recerca en comunicació social, en particular. Les tecnologies poden haver ajudat en el contacte virtual amb els alumnes, però també aporta dubtes, a partir de l’experiència viscuda, des de l’estat d’alarma anunciada pel president del Govern d’Espanya, Pedro Sánchez, el 13 de març passat.

En aquest sentit, José Luis Terrón afirma que “també tenim una situació de la qual encara es parla només entre bastidors. Quants estudiants voldrien seguir les classes però no poden fer-ho? Hem de tenir en compte les limitacions socials o tecnològiques que aquest salt sobtat de l’aula al digital no va tenir en compte. Un exemple: la setmana passada vaig estar tutoritzant un estudiant que feia el seu treball final de curs. Vam decidir xerrar via Skype, però a la seva petita ciutat l’amplada de banda no és suficient i, a més, suposo que el trànsit digital s’ha disparat. Conclusió: hem substituït Skype per una simple trucada telefònica”.

Accés a l’article complet:

Terrón Blanco, José Luis (2020): “Normalização do anormal” [En línia]. Traducció de Paulo Hebmüller. Web ADUSP [Associação dos Docentes da Universidade de São Paulo]. 24 de març