El Màster en Comunicació LGTBI+ desperta interès entre els mitjans

Ràdio Orgull, La Vanguardia i Ràdio 4 es fan ressò del màster que organitza l’InCom-UAB en Comunicació LGTBI+. Es tracta del primer que es fa a Catalunya en aquesta disciplina i el primer a Espanya des del punt de vista específic de la comunicació.

Bellaterra, 14–04–2020. Des que el Consell Social de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) va aprovar el Màster en Comunicació LGTBI+, el passat 30 de gener, diversos mitjans de comunicació ja s’han fet ressò d’aquest màster propi impulsat per l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB) i dirigit per la Dra. Amparo Huertas Bailén, professora titular del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat (UAB) i directora de l’InCom-UAB. El període de matrícula romandrà obert fins el 9 de setembre i les classes, en horari de tarda, s’impartiran a Barcelona, a partir del 14 de setembre.

Coincidint amb l’obertura del període de matrícula, l’emissora Orgull Ràdio, La Vanguardia i Ràdio 4 s’han interessat per entrevistar Amparo Huertas Bailén i conèixer de prop el contingut d’aquest màster que estarà format per cinc mòduls (un primer, més teòric, dedicat als coneixements avançats en estudis LGTBI+; un segon, centrat en construccions socioculturals del col·lectiu LGTBI+; un tercer sobre cultura digital: visibilitats i controls; i els dos restants, els més llargs, centrats en comunicació).

“Les sigles LGTBI+ acaben encasellant massa, però finalment hem optat per aquest nom. Ens hagués agradat anomenar-lo alguna cosa així com Màster en dissidències sexuals, però vam optar per seguir la manera en què es ve denominant aquesta comunitat, perquè fos més fàcilment reconeixible per la temàtica”, explica la directora de l’InCom-UAB, a Laura Andrés Tallardà, autora del reportatge de La Vanguardia.

Aquests estudis de postgrau abordaran les diferències conceptuals entre identitat sexual i orientació sexual, que en ocasions es confonen. “També volem explicar als futurs comunicadors que més enllà del dia de l’Orgull gai hi ha altres temes com fer-se gran, la qüestió de les famílies, els drets d’aquestes persones a partir del sistema judicial de cada país”, destaca Amparo Huertas Bailén a Oriol Serra, durant l’entrevista a Orgull Ràdio. Amb aquests estudis es vol ajudar a visibilitzar la diversitat interna que hi ha darrera d’aquestes sigles, “amb un coneixement que permeti la reflexió crítica, a l’hora de construir narratives, ja sigui al món periodístic, per a l’elaboració de ficció…, o en espais on s’ha de tractar amb el públic i s’ha de tenir en compte la diversitat social”.

“Des de l’InCom-UAB estem molt orgullosos d’haver fet aquesta proposta d’estudis especialitzats, per ajudar a trencar estereotips”, afirma la directora del Màster, a Quim Esteban, al programa “Plurals i Singulars” de Ràdio 4. Per a ella, no n’hi ha prou que les administracions impulsin polítiques de respecte i d’igualtat, sinó que “la societat ha d’estar preparada, amb una mirada oberta, perquè aquestes polítiques funcionin. I els mitjans de comunicació hi tenen un paper molt important” .

Adscrit a la branca de coneixement de les Ciències Socials i Jurídiques, el Màster en Comunicació LGTBI+ té una oferta de 35 places, tindrà caràcter professional, i s’impartirà de manera presencial, amb un pla d’estudis de 60 crèdits ECTS, estructurats en 45 teòrics, 6 pràctics i 9 corresponents al treball final de màster.

Per a més informació:

Orgull Ràdio (18–02–2020): Entrevista d’Oriol Serra a Amparo Huertas Bailén. “Els mitjans de comunicació comuniquen bé sobre temes LGTBI a Catalunya? Ho parlem amb la directora del màster que afirma que “s’ha millorat molt” [En línia]. 18 de febrer. Durada: 15’57”.

La Vanguardia (21–02–2020): Reportatge de Laura Andrés Tallardà “Un máster en Comunicación LGTBI+” [En línia]. La Vanguardia. 21 de febrer.

Ràdio 4 (15–03–2020): “Quim Esteban entrevista Amparo Huertas Bailén, al programa “Plurals i Singulars” (El programa LGTBI de la ràdio pública catalana)” [En línia]. 15 de març. Durada programa 55’04” (Entrevista a la primera part del programa: 25’).