Imaginaris mediàtics LGTBI+, tema de la primera sessió en obert organitzada des del Màster en Comunicación LGTBI+

En el marc de la Càtedra UNESCO de Comunicació (InCom-UAB), en la qual el Màster en Comunicación LGTBI+ és un dels principals projectes, s’ha desenvolupat una jornada per debatre sobre com s’estan generant noves narratives des de la ficció, l’activisme i el periodisme a l’entorn del col·lectiu. Es pot accedir al vídeo de la sessió en el canal de Youtube de l’InCom-UAB.

Bellaterra, 27-05-2021. Des del Màster en Comunicació LGTBI+, un projecte de la Càtedra UNESCO de Comunicació (InCom-UAB), s’ha organitzat la sessió “Imaginaris mediàtics LGTBI+”, celebrada el 26 de maig de 2021 i emesa en el canal de Youtube del nostre centre de recerca. En la trobada es va debatre sobre com des de la ficció, des de l’activisme i des del periodisme s’estan narrant les realitats i experiències de la població LGTBI+. En termes generals, el debat va defensar la “quotidianització” de les diversitat: el terme “normativització” resulta massa impositiu i, a més, és necessari atendre les diversitats internes, dins de les pròpies diversitats. Amparo Huertas Bailén, responsable de la Càtedra i també coordinadora del Màster, va moderar la trobada.

En el debat hi van participar Jorge Gonzalo Alonso (Back Produccions), que ens va explicar els primers resultats de l’estudi que dirigeix des de l’ Observatorio de la Diversidad en los Medios Audiovisuales (ODA). Amb una mirada autocrítica sobre les limitacions que suposa intentar mesurar la presència del col·lectiu LGTBI+ a la ficció, el treball –que segueix els passos de GLAAD– demostra que la seva presència és encara molt reduïda i que està molt centrada en l’home gai, encara que en les noves plataformes de continguts comencen a aparèixer propostes molt interessants, com és el cas de la sèrie Veneno, per exemple. Virginia Villaplana, de la Universidad de Murcia, va reflexionar sobre l’imaginari creat des de l’activisme, però també emfatitzà l’aparició de recents iniciatives molt interessants en els entorns digitals. Per il·lustrar aquest fenomen entorn del ciberactivisme, va parlar del projecte PUTOCHINOMARICÓN. Víctor Yustres, de mèdia.cat (Observatori Crític dels Mitjans), va parlar sobre la dificultat per trobar bones pràctiques periodístiques i ens va explicar els estudis que estan realitzant en aquest projecte impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils, com l’informe Home, gai i jove: la imatge del col·lectiu LGBTI als mitjans.

Amb aquesta sessió, el Màster en Comunicació LGTBI+ inicia les seves activitats en obert. La propera trobada està prevista per a octubre de 2021.

Per a més informació:

Accés al Vídeo de la sessió (Canal de Youtube de l’InCom-UAB)

Accés a la web del Màster