InCom-UAB organitza “I Workshop: Metodologies Participatives i Comunicació Inclusiva en la Formació Universitària”

El passat 18 d’octubre es va celebrar el “I Workshop: Metodologies Participatives i Comunicació Inclusiva en la Formació Universitària”, al marc del projecte “Diàleg Brasil-Espanya per a la innovació docent en comunicació inclusiva” (Ref. FSXXXVIII-FS07), finançat per la Fundació Autònoma Solidària  i coordinat des de l’InCom-UAB amb la col·laboració de l’ESPM (Brasil). La iniciativa forma part de les activitats de la Càtedra UNESCO de Comunicació i Amparo Huertas és la investigadora principal.

La trobada, que es va fer online, es va dissenyar com a una reunió de treball oberta a la participació de persones alienes al projecte, invitades per l’especialització dels seus estudis i/o per la seva trajectòria com a docents universitàries. L’objectiu era debatre en profunditat sobre la noció de comunicació inclusiva i sobre les avantatges i desavantatges de treballar aquesta qüestió a les aules de forma transversal o especialitzada. Però també es va reflexionar sobre com tractar temes concrets, relacionats amb la identitat de gènere i els processos migratoris.

Vam participar 19 persones:

Adolfo Carratalá Simón (Universtat de València)
Alejandro Barranquero Carretero (Universidad Carlos III de Madrid)
Cicilia Peruzzo (Universidade Estadual do Rio de Janeiro)
Claudia Lahni  (Universidade Federal de Juíz de Fora)
Deivison Campos (Pontifícia Universidade Católica do RS)
Eloísa Nos Aldás (Universitat Jaume I)
Estefanía Jiménez Iglesias (Universidad del País Vasco – UPV/EHU)
Flavia Moura  (Universidade Federal do Maranhão)
Francisco Javier Paniagua Rojano (Universidad de Málaga)
Gabriela Marques  (Universidade Federal da Bahia)
Gemma Teso Alonso (Universidad Complutense de Madrid)
Guiomar Rovira (Marie Skłodowska-Curie de la Unión Europea en la Universitat de Girona)
Liliane Dutra Brignol (Universidade Federal de Santa Maria)
Marcia Veiga (Unisinos)
Miguel Vicente Mariño (Universidad de Valladolid)
Patricia Izquierdo Iranzo (Universidad Rey Juan Carlos)
Teresa Piñeiro Otero (Universidade da Coruña)
Vangela Morais (Universidade Federal de Roraima, Venezuela)
María Victoria Carrillo (Universidad de Extremadura)

La moderació dels diversos debats va ser a càrrec dels membres de l’equip investigador Amparo Huertas, Denise Cogo, Luiz Peres Neto, Celina Navarro i Gabriela Machado.

Són moltes les idees que es van compartir. Va quedar molt clar la dificultat de tractar la comunicació inclusiva a les aules per moltes raons, per exemple, perquè la seva visió sempre es dona des d’un context determinat (això és del tot evident dins de l’equip del propi projecte, que reuneix docents i investigadors de Brasil i Catalunya) o perquè un professor o professora que fa servir llenguatge inclusiu implica un posicionament evident amb el que el 100% de l’alumnat no sempre està d’acord. No obstant, més enllà de les evidents dificultats, tothom va coincidir en la idea de que s’ha de treballar de forma transversal i alhora amb assignatures específiques. Això últim per poder garantir la construcció d’una base teòrica sòlida. D’altra banda, també va ser molt comentada la necessitat de que les institucions universitàries treballin més en l’eliminació de les desigualtats i donin més eines, sobre tot quan es dona diversitat dins de l’aula.

El projecte “Diàleg Brasil-Espanya per a la innovació docent en comunicació inclusiva” (Ref. FSXXXVIII-FS07) té una durada de 2 anys i finalitza al setembre de 2023, amb la realització d’una guía. A aquest document final es recolliran les conclusions de l’anàlisi d’aquest debat així com les resultants del treball de camp realitzat durant el curs 2021-2022 amb 299 estudiants a la UAB (Graus: Periodisme, Comunicació Audiovisual, Comunicació de les organitzacions i Publicitat i Relacions Públiques)  i amb 113 estudiants a l’ESPM . Al final del projecte, estan previstes dues activitats públiques amb motiu de la presentació de la guía.