José Luis Terrón publica un article sobre la cobertura televisiva de notícies de salut a Mèxic a la revista ‘Comunicación y Sociedad’

El director d’SCOMLab (InCom-UAB) analitza, juntament amb els investigadors Universidad de Guadalajara (Mèxic) Flor Micalea Ramírez Leyva i Remberto Castro Castañeda, les notícies televisives dedicades a temes de salut a Mèxic, tenint en compte la presència institucional i la visibilitat dels seus protagonistes, segons el sexe i la perspectiva de gènere.

Bellaterra / Guadalajara (Mèxic), 14-05-2021. “Noticias y frames de salud en la televisión en México. Enfoque sobre contenidos y perspectiva de género” és l’article que el director del Laboratori Comunicació i Salut (SCOMLab InCom-UAB) i professor del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat (UAB) José Luis Terrón publica juntament amb els investigadors de la Universidad de Guadalajara (Mèxic) Flor Micalea Ramírez Leyva i Remberto Castro Castañeda, a l’últim número de la revista Comunicación y Salud (núm. 2021, any 18).

L’objectiu dels autors és aclarir com es caracteritzen les notícies i els enquadraments (frames) de les notícies de salut en els informatius de televisió, en el cas concret de Mèxic. D’una banda, l’article se centra en posar l’atenció en l’anàlisi dels enquadraments de les notícies de salut en aquests programes, i de l’altra, qui apareix, com, què fa i de què parla.

La mostra està formada per un total de 510 peces d’informatius de les televisions privades TV Azteca i Televisa i el canal de la televisió regional públic de Jalisco C7. Per a l’explotació de les dades s’ha utilitzat una metodologia que aporta l’eina d’Anàlisi de Components Principals en SPSS.

Entre les principals conclusions, els autors destaquen una presència majoritària d’actors polítics o del sistema sanitari, en contrast amb una menor presència de la dona i l’absència de perspectiva de gènere a les informacions.

Els resultats d’aquest article prenen important rellevància, a l’hora d’orientar els responsables d’informatius de televisió a Mèxic per millorar la cobertura informativa sobre temes de salut, en general, i la cobertura informativa de la pandèmia de la Covid-19, en particular.

Referència completa:

Ramírez Leyva, F. M., Terrón Blanco, J. L., & Castro Castañeda, R. (2021).”Noticias y frames de salud en la televisión en México. Enfoque sobre contenidos y perspectiva de géneroComunicación Y Sociedad [Guadalajara, Mèxic], núm. 2021 (any 18), pàg. 1–20. eISSN 2448-9042. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7819