Sant Jordi 2021: una selecció de les últimes ressenyes publicades a les nostres plataformes

A l’InCom-UAB hem seleccionat algunes de les ressenyes publicades al Portal de la Comunicació i a l’Observatori de la Comunicació a Catalunya (OCC InCom-UAB) amb motiu de la celebració de la Diada de Sant Jordi 2021.

 

Bellaterra, 19-04-2021. Una vegada més, des de l’InCom-UAB, ens afegim a la celebració de la Diada de Sant Jordi. Aquesta edició, la del 2021, torna a estar marcada per la pandèmia. Desitgem que el procés de vacunació pugui seguir desenvolupant-se i que aviat puguem retrobar-nos per intercanviar llibres, lectures i idees en algun indret fora d’aquests entorns digitals que, encara que ara estan permetent mantenir l’activitat, en cap cas poden arribar a substituir les trobades presencials.

En aquesta ocasió, la nostra proposta és animar-vos a llegir llibres que ens han agradat o que ens heu recomanat algunes de les persones que seguiu el que fem en el nostre centre de recerca. Recollim, així, una selecció de les últimes ressenyes publicades a les nostres plataformes.

 

Una societat atrapada en un present perpetu

Amparo Huertas Bailén, InCom-UAB, ressenya el llibre: Geert Lovink (2019): Tristes por diseño. Las redes sociales como ideología. Bilbao: Editorial Consonni (traducció de Matheus Calderón Torres) per al Portal de la Comunicación (castellà)

“Lovink (2019) té una mirada pesimista sobre la societat actual. Descriu que vivim en un temps marcat per les ‘micropreocupacions d’un fràgil jo’ (pàg. 17). Però, en realitat, el que es proposa l’autor és oferir una crítica radical que permeti a l’individu trobar una manera d’organitzar-se i de fugir d’aquesta situació.”

 

Una mirada brasilera sobre l’estudi dels “memes”

Eloy Santos Vieira, Unisinos (RS), Brasil, ressenya el llibre: Chagas, Viktor (org.) (2020): A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital. EDUFBA-Editora da Universidade Federal da Bahia, Salvador (BA) per al Portal de la Comunicació (castellà)

“(…) el llibre recull un diàleg amb autores que no tenen l’anglès com a llengua materna, assegurant així, almenys, certa diversitat geogràfica en la mirada actual de la cultura digital.”

 

Darrera les lents d’Isabel Coixet: Cinema, compromís i feminisme

Janice Puentes ressenya el llibre: Zecchi, Barbara (coord.) (2017): Tras las lentes de Isabel Coixet: Cine, compromiso y feminismo. España: Universidad de Zaragoza pel Portal de la Comunicació (castellà) i l’Observatori de la Comunicació a Catalunya (català).

“(…) és un llibre molt complet perquè parteix de diferents perspectives que ens permeten conèixer la seva obra però també a la cineasta mateixa, una dona conscient del poder de a imatge i dels sons, de la implicació dels sentits en el cinema, i del seu va,or en el mitjà audiovisual.

 

Un debat actualitzat sobre la pel·lícula «La Hora de los Hornos» (Getino and Solanas, 1968)

Bruno Vilas Boas Bispo ressenya el llibre: Javier Campo i Humberto Pérez-Blanco (editors) (2019): A Trail of Fire for Political Cinema. The Hour of the Furnaces Fifty Years Later. Bristol: Intellect, 2019 per al Portal de la Comunicació (castellà)

“(…) reuneix diversos textos que cobreixen aspectes de la seva historia, producció, recepció i elements formals, a més de contribucions d’intel·lectuals vinculats a diferents camps del coneixement i universitats del món. Entren en diàleg intel·lectuals de parla hispana i anglòfona, donant visibilitat a una literatura específica produïda a Argentina que no està disponible en anglès i viceversa.”

 

Pràctiques fotogràfiques en la malaltia, la mort i el dol

Alfonso Freire Sánchez, de la Universitat Abat Oliba CEU, ressenya: La imagen desvelada. Prácticas fotográficas en la enfermedad, la muerte y el duelo, de Morcate, Montse y Pardo, Rebeca (eds.), (2019). Vitoria-Gasteiz Sans Soleil Ediciones per al Portal de la Comunicació (castellà)

“(…) es tracta d’una obra altament recomanable tant pels interessats en el tema, com per a professionals de les ciències de la salut, fotoperiodistes, artistes i fotògrafs d’aquest camp, o per estudiants de sociologia, antropologia i belles arts.”