Zahaira Fabiola González Romo investiga la gestió de comunicació dels influencers farmacèutics durant la pandèmia de la covid-19

Els principals resultats de la seva recerca, elaborada en equip amb Sofia Iriarte Aguirre, s’han presentat al I Congrés Internacional CINCOMA, celebrat el passat mes d’octubre, per via telemàtica, a causa de la pandèmia de la covid-19.

Bellaterra / Alacant / Salamanca, 26-11-2020. “Influencers farmacéuticos y su gestión de la comunicación durante la crisis del Coronavirus” és el títol de la ponència que la investigadora de l’InCom-UAB, membre del Grup Consolidat de Recerca Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura de l’InCom-UAB (2017 SGR 0760) i professora de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC), Zahaira Fabiola González Romo, va presentar amb la també professora de la UIC Sofia Iriarte Aguirre, al I Congreso Internacional de Innovación en Comunicación y Medios Audiovisuales (CINCOMA), organitzat per la Universitat d’Alcant i la Universidad de Salamanca, el 22 d’octubre passat, en sessió telemàtica.

Les investigadores González Romo i Iriarte Aguirre van presentar els resultats de la seva recerca a la taula de debat 14, dedicada a “Publicitat, xarxes socials i Smartphone: comportament del consumidor i noves tendències publicitàries”, i que han quedat recollits al Libro de resúmenes del I CINCOMA (Congreso Internacional de Innovación en Comunicación y Medios Audiovisuales), coordinat per Tatiana Hidalgo-Marí, Javier Herrero-Gutiérrez i Jesús Segarra-Saavedra.

Però com ha estat realment la gestió de la comunicació dels influencers farmacèutics durant la primera etapa de la pandèmia de la covid 2019?

Per poder respondre a aquesta pregunta, les investigadores s’apropen a l’objecte d’estudi a partir d’una metodologia qualitativa basada en el mètode d’observació de 394 publicacions d’Instragram, en un determinat període de temps. D’una banda detecten que determinats infuencers se centren a aportar contingut de dermoestètica (incloses també recomanacions de producte), mentre que d’altres opten per elaborar continguts sobre salut en general. La recerca també verifica que “la temàtica principal sobre la qual s’ha compartit més informació ha estat sobre la pandèmia de la covid-19” (des del virus i mesures de prevenció, passant per com detectar els símptomes de la malaltia, informacions amb recomanacions d’higiène i la importància de fer cas a les mesures de confinament decretades per les administracions).

El I Congreso Internacional de Innovación en Comunicación y Medios Audiovisuales (CINCOMA) és una iniciativa del Grupo de investigación COMPUBES (Comunicación y Públicos Específicos), dirigit per Victoria Tur-Viñes (Universitat d’Alacant). Té previst que les propers edicions siguin a Alacant (2021) i a Salamanca (reedició l’any 2022).

Referència completa:

González Romo, Zahaira Fabiola; Iriarte Aguirre, Sofia: “Influencers farmacéuticos y su gestión de la comunicación durante la crisis del Coronavirus”, a Hidalgo-Marí, Tatiana; Herrero-Gutiérrez, Javier; Segarra-Saavedra, Jesús, coords.: Libro de resúmenes del I CINCOMA (Congreso Internacional de Innovación en Comunicación y Medios Audiovisuales). Alacant: Universidad de Alicante, colección Mundo Digital de Revista Mediterránea de Comunicación, núm. 14, pàg. 28. ISBN: 978-84-09-23623-7.