Leonardo Moggia Narváez i José Luis Terrón, ponents al VI Congreso de la Asociación Chilena de Investigadores de la Comunicación (Incom)

Els investigadors de l’InCom-UAB van presentar l’aportació “Comunicación y Vih/sida: una revisión sistemática de la base de datos de Scopus”, al congrés organitzat en aquesta edició per l’Escuela de Periodismo de la Ponitificia Universidad Católica de Valparaíso (Xile), del 23 al 27 de novembre de 2020. El congrés, que inicialment estava previst que se celebrés el novembre de 2019, es va haver d’ajornar un any per motius organitzatius i finalment s’ha dut a terme de manera virtual, a causa de la covid-19.

Bellaterra / Valparaíso (Xile), 10-11-2020. Els investigadors de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), Leonardo Moggia Narváez i José Luis Terrón han estat ponents del VI Congreso de la Asociación Chilena de Investigadores de la Comunicación (Incom), organitzat per l’Escuela de Periodismo de la Ponitificia Universidad Católica de Valparaíso (Xile), del 23 al 27 de novembre de 2020.

Els dos investigadors de l’InCom-UAB van presentar la comunicació titulada “Comunicación y Vih/sida: una revisión sistemática de la base de datos de Scopus”, a la taula 13 dedicada a “Salut, medi ambient i desenvolupament”, celebrada el 26 de novembre passat. El responsable de fer la presentació pública va ser Leonardo Moggia Narváez, actualment doctorand del Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat (UAB), sota la direcció del professor titular d’aquest departament i director del Laboratori Comunicació i Salut (SCOMLab InCom-UAB), José Luis Terrón; i Carolina Leonardini, doctora en Salut i Benestar de la Universidad de Lancaster (Regne Unit).

L’objectiu de la comunicació ha estat realitzar una revisió sistemàtica de la base de dades Scopus, la finalitat de conèixer “de què es parla en comunicacions quan es parla de VIH/sida, com es fa, qui ho fa i a quines àrees científiques pertanyen els que ho fan”. En concret, han dut a terme una anàlisi de contingut dels documents sobre VIH/sida, des d’una perspectiva de la comunicació, a Scopus, entre els anys 2008 i 2018, a partir de les paraules de cerca: “comunicació”, “campanyes”, “xarxa social”, “televisió”, “ràdio”, “comunicació interpersonal”, “comunicació metge-pacient”. Els autors expliquen que en una primera fase van detectar 1.831 publicacions, però que finalment han quedat en 518, una vegada fet un segon filtre, per evitar duplicitats i casos no oportuns.

Entre els principals resultats aportats per Leonardo Moggia Narváez i José Luis Terrón, cal destacar com la majoria de publicacions que tracten sobre comunicació i VIH/sida estan elaborades des dels Estats Units , i sobretot provenen d’estudis realitzats per professionals del sector de la salut i la computació. En canvi, la participació d’autors de l’àmbit de les ciències de la comunicació és molt menor.

Referència completa:

Moggia Narváez, Leonardo; Terrón, José Luis (2020): “Comunicación y Vih/sida: una revisión sistemática de la base de datos de Scopus”. VI Congreso de la Asociación Chilena de Investigadores de la Comunicación (Incom), organitzat per l’Escuela de Periodismo de la Ponitificia Universidad Católica de Valparaíso (Xile), del 23 al 27 de novembre de 2020. Comunicació presentada a la taula 13, dedicada a “Salut, medi ambient i desenvolupament”, celebrada el 26 de novembre de 2020.

Notícia relacionada:

Web InCom-UAB (24-06-2019): “L’InCom-UAB participa en el VI Congreso de la Asociación Chilena de Investigadores en Comunicación – Incom 2019