ESPECIAL COVID-19, les aportacions de l’InCom-UAB

El nostre equip està seguint activitats on hi participen especialistes de diverses àrees, fent una selecció de la informació més rellevant en formats diversos (cròniques, dossiers, entrevistes i vídeos). El material està disponible en accés obert i gratuït, a l’OCC InCom-UAB i al Portal de la Comunicació InCom-UAB.

Bellaterra, 02-05-2020. A l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), estem seguint les activitats que s’estan duent a terme al voltant de la covid-19 i la comunicació amb l’objectiu de recollir la informació més rellevant, i elaborada, des de diverses disciplines.

El treball resultant es publica en català a l’OCC InCom-UAB (@OCCInCom) i en castellà al Portal de la Comunicació InCom-UAB (@portal_com). A més a més, a ambdós espais digitals, es poden trobar més documents, una selecció de materials diversos d’altres institucions.

 

Llistat del material elaborat per l’InCom-UAB (s’anirà actualitzant):

Comunicació política en temps de pandèmia (12–11–2020)

En el marc de la taula rodona Del 21D al 14F: una nova campanya excepcional? Comunicació política i comportament electoral a Catalunya en temps d’incerteses, realitzada el 5 de novembre, es va presentar el llibre La campanya excepcional. Comunicació política i comportament electoral a les eleccions catalanes del 2017, publicat dins de la col·lecció d’estudis UNICA sobre comunicació política i comportament electoral. L’acte de presentació s’ha seguit en streaming a YouTube i a Twitter amb l’etiqueta #campanyaexcepcional.

L’obra, coeditada pels investigadors i docents Reinald Besalú i Carlota Moragas-Fernández, presenta una anàlisi multifocal sobre la comunicació política durant les eleccions catalanes del 2017. Carlota Moraga-Fernández va explicar que hi són analitzats els tres eixos importants de l’esfera pública: els actors polítics, els mitjans de comunicació (per entendre el discurs periodístic) i la ciutadania (per comprovar com l’opinió pública va percebre la campanya).

 

Quin és el preu de la cultura? (26–10–2020)

¿Cuál es el precio de la cultura? (28-10-2020)

Crònica de l’OCC (InCom-UAB). La situació provocada per la Covid-19 ha anticipat una explosió cultural en línia. La pandèmia ha tocat el sector de la cultura. Però… quin és el valor de la cultura? Quins seran els efectes a curt i llarg termini en la indústria? En el marc del 53 Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya de Sitges, el passat 15 d’octubre la Federació de Productors Audiovisuals (PROA) va organitzar la taula rodona El preu de la cultura en la qual hi van participar Miquel Curranta, director de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC); Raimon Masllorens, director de Brutal Media i president de PROA; Elena Subirà, productora de Parallel 40 i de DocsBarcelona, i Elena Neira, docent, investigadora, escriptora i articulista.

 

Una televisió comunitària a Barcelona (20–10–2020)

Amb el lema “Suma’t a la tele que fem les veïnes i veïns de Barcelona” i l’etiqueta #femlaveinaldesdecasa es presenta La Veïnal, la xarxa per a una televisió comunitària a Barcelona. Aquesta és una entrevista de l’OCC InCom-UAB a Marta Junco, a La Veïnal TV, on actualment fa tasques de dinamització comunitària i coordinació. També realitza projectes d’educomunicació a Teleduca, Educació i Comunicació, col·lectiu que forma del grup motor que ha impulsat la Veïnal TV.

 

El bon vell periodisme: anar, estar, veure, sentir i explicar (12–10–2020)

El buen viejo periodismo (13–10–2020)

Parar per reflexionar sobre l’ofici del periodisme. Això és el que va passar fa uns dies a Barcelona. De manera distesa i complementant-se molt bé, els dos autors del llibre El viejo periodismo, editat per la Revista 5W, van presentar la seva obra el passat 5 d’octubre al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Martín Caparrós, periodista i escriptor, i Agus Morales, periodista i director de la Revista 5W, van reivindicar el vell periodisme, és a dir, tornar a les arrels, però sense nostàlgia. A més, també van admetre el fracàs del periodisme en la cobertura de la pandèmia.

 

Mesurar l’eficàcia publicitària a través del mòbil (25–09–2020)

Medir la eficàcia publicitaria a través del móvil (01–10–2020)

Crònica de Marta Civil i Serra (OCC InCom-UAB) sobre de la sessió dedicada a l’eficàcia publicitària en temps de pandèmia, organitzada pel Col·legi de Màrqueting i de la Comunicació de Catalunya el 10 de juliol, a través d’Instagram Live, dins del cicle “Fighting Covid”. La trobada va comptar amb Ramon Montanera, director de marketing intelligent de l’agència de màrqueting digital Elogia, i Adrián Aira, project manager d’aquesta mateixa empresa. Es va reflexionar també sobre els canvis accelerats que ha comportat la pandèmia de la covid-19, tant en consum de publicitat, com en compra a través del comerç electrònic.

 

Comunicar ciència dibuixant (18–09–2020)

Comunicar ciencia dibujando (18–09–2020)

Entrevista a Miriam Rivera, biòloga, il·lustradora, divulgadora científica especialitzada en el format còmic i autora de Biomiics (Biologia en Cómics)

 

 

González Romo publica un article sobre els influencers farmacèutics durant la pandèmia, a la revista RECS (20–07–2020)

González Romo publica un artículo sobre los influencers farmacéuticos durante la pandemia, en la revista RECS (20–07–2020)

La investigadora de l’InCom-UAB i membre del grup consolidat de recerca Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura (InCom-UAB) (2017 SGR 760) Zahaira Fabiola González Romo ha escrit, amb Sofia Iriarte Aguirre, un article sobre el contingut de les publicacions realitzades per sis professionals farmacèutics a les xarxes socials, durant la pandèmia, amb l’objectiu de verificar l’evolució dels continguts, i si aquests varien en quant a temàtica, formats i engagement.

 

L’InCom-UAB participa en una de les activitats del Festival La GRAN Pantalla (07–07–2020)

El InCom-UAB participa en una de les actividades del Festival La GRAN Pantalla (07–07–2020)

Amparo Huertas Bailén ha participat en un dels debats organitzats en el marc de la segona edició del Festival La GRAN Pantalla (Festival Internacional de Cinema de les Persones Grans de Barcelona), que enguany se celebra en línia a través de la plataforma Filmin i des del propi web del festival. El debat, titulat “Edatisme en temps de la covid-19”, es va gravar prèviament i ja és consultable des d’avui 7 de juliol, data d’inici del festival

 

Cap a on va el periodisme? No tot s’hi val (16–06–2020)

Crònica de Júlia Fabregat Serrano (estudiant de Comunicació Audiovisual – Universitat Autònoma de Barcelona), en la qual l’autora analitza com la pandèmia del coronavirus ha disparat el consum televisiu batent rècords històrics en la majoria de targets. Segons Barlovento Comunicación, el consum total del mes d’abril del 2020 és de 5 hores i 2 minuts diaris per persona, 69 minuts més que el mes d’abril de l’any passat. L’informe de Barlovento explica que, el divendres 20 de març de 2020, 12 de les 25 emissions més vistes van ser informatius. Telecinco i Antena 3 són líders en informatius diaris. Ara bé, la pregunta que ens fem es si aquestes cadenes han respost satisfactòriament al dret d’una informació de qualitat. O si, pel contrari, han sucumbit al sensacionalisme.

 

Els videojocs aïllen o connecten? (14–06–2020)

¿Los videojuegos aíslan o conectan? (15–06–2020)

Crònica de la conversa entre la investigadora, artista i dissenyadora de jocs Mary Flanagan i l’escriptor i investigador José Luis de Vicente, en streaming, el 10 de juny, sobre les noves perspectives de l’oci digital en el cicle de debats dedicats al Gameplay coincidint amb l’obertura de nou de l’exposició Gameplay, Cultura del videojoc, del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). A l’organització de la sessió, també va col·laborar el ZKM| Center for Art Media Karlsruhe.

 

La lluita contra la infodèmia en temps de coronavirus (11–06–2020)

La lucha contra la infodemia en tiempos de coronavirus (12–06–2020)

Guillem Uceda i Oliver (estudiant de Comunicació Audiovisual – Universitat Autònoma de Barcelona) explica, en aquesta crónica, com la crisi causada pel coronavirus (covid-19: Coronavirus Disease 2019) està comportant una sèrie de canvis tant a nivell social com cultural. Tanmateix, la pandèmia no només ha servit per generar suposades transformacions que ens conduiran a l’anomenada “nova normalitat” —terme totalment ridícul que no entrarem a valorar en aquesta crònica—, sinó que ha estat la confirmació de la proliferació de l’impacte de les notícies falses (fake news) sobretot a partir de l’ús de les xarxes socials. Per tant, “el món podria estar enfrontant no només un greu problema per la salut pública mundial sinó també una lluita contra una epidèmia mundial d’informació errònia a través de las plataformes de xarxes socials i altres mitjans, això és, la infodèmia” (Zarocostas, 2020).

 

Comunicació de marca post-Covid: Ogilvy Spain, SEAT i Filmin (03–06–2020)

Crònica de la setena edició del Zoom Marques “Brands&Covid”, celebrada el 27 de maig de 2020, en la qual s’han debatut les estratègies de comunicació que s’han originat en temps de pandèmia i s’han analitzat els reptes que la covid-19 obre en comunicació. Ha estat una taula rodona en línia amb més de 900 assistents. Conduïda per la periodista i directora del programa Revolució 4.0, Xantal Llavina, hi han participat Jordi Urbea, vicepresident senior d’Ogilvy Spain i CEO d’Ogilvy Barcelona; Cristina Vall-Llosada, responsable global de Comunicació Corporativa de SEAT, i Pol Vilà, director de Marketing Digital de Filmin. Aquesta trobada és una iniciativa del Clúster Audiovisual de Catalunya amb la col·laboració de l’Associació de Directius de Catalunya (Dircom), Foment del Treball Nacional i el Club Marketing Barcelona.

 

Biblioteques: transferència de coneixement i accés obert (29–05–2020)

Bibliotecas: transferència del conocimiento y acceso abierto (05–06–2020)

Entrevista a Tomàs Fabregat, cap de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), des de l’any 2017, i que coordina un equip humà de 28 persones. Va assumir el càrrec provinent de la Biblioteca de Ciència i Tecnologia de la UAB, on hi va treballar durant 15 anys, l’últim també com a cap. Part de la seva expertesa és ajudar els investigadors a difondre millor els resultats de les pròpies recerques. Amb ell volem parlar sobre la transferència de coneixement, l’accés obert de la producció científica, i com la pandèmia de la covid-19 ha provocat que les biblioteques hagin augmentat els serveis en línia, i potenciat, encara més, la seva funció de suport a la docència i a la recerca, i al coneixement compartit.

 

Marca i cultura, bones aliades (24–05–2020)

Marca y cultura, buenas aliadas (24–05–2020)

En el webinar “El patrocini cultural, un camí de doble retorn”, organitzat per l’Asociación de Marketing de España i Ymás el 19 de maig de 2020, van participar Coté Soler, actor i CEO d’ Ymás; María Lacasa, responsable d’Estratègia i Activació de Marca a Endesa, i l’actor Antonio Resines. L’objectiu era debatre sobre la relació entre marca i cultura a través del patrocini cultural i es va acabar destacant els beneficis recíprocs d’aquesta aliança. Diego Fernández, conseller de l’Associació de Màrqueting d’Espanya, va moderar la trobada online.

 

La relació entre consumidors i marques (22–05–2020)

La relación entre consumidores y marcas (30–05–2020)

Crònica del debat en línia “Consumidors i marques: l’efecte coronavirus”, organitzat per ESIC Busines & Marketing School i la consultora Llorente y Cuenca (LLYC), el 12 de maig. Amb la participació de Manuel Balsera, professor de màrqueting estratègic d’ESIC i conseller delegat i vicepresident executiu d’AMC Networks; Luisa García, sòcia i directora general de LLYC per a Espanya i Portugal; Cristina Barbosa, directora general de Marca de Vodafone i presidenta de la Branded Content Marketing Association Spain (BCMA); Lidia Sanz, directora general de l’Asociación Española de Anunciantes (AEA); i David González Natal, soci i director sènior de compromisos amb el consumidor de LLYC.

 

Privacitat digital en pandèmia i falsos dilemes (07–05–2020)

Privacidad digital en pandèmia y falsos dilemas (08–05–2020)

Crònica del debat en línia #EspaiPrivacidad, del 29 d’abril, organitzat per l’Espai Societat Oberta amb la participació de Gemma Galdon (@gemmagaldon), analista de polítiques públiques especialitzada en vigilància, i Borja Adsuara (@adsuara) professor, advocat, i consultor en dret, estratègia i comunicació digital. El moderador va ser el periodista, cineasta i activista social Stéphane M. Grueso (@fanetin).

 

Desconfiar, el millor antídot de la informació falsa (28–04–2020)

Desconfiar, el mejor antídoto de la información falsa (01–05–2020)

El periodista ambiental Arturo Larena i el periodista científic Antonio Calvo Roy van participar al debat “Rumors falsos en la informació ambiental sobre la COVID-19”, en el tercer #DialogosAPIA, organitzat per l’Associació de Periodistes d’Informació Ambiental (APIA).

 

Comunicació de crisi: control i transparència són compatibles (22–04–2020)

Comunicación de crisis: control y transparencia son compatibles (24–04–2020)

Crònica de la sessió virtual El Mirador Indiscret, organitzada pel Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya el 17 d’abril.

 

Amparo Huertas: Mitjans. Tractament i consum de la informació. Informació de diferents experts i expertes de la Universitat Autònoma de Barcelona en relació amb la malaltia COVID-19 originada pel coronavirus SARS-CoV-2 (21–04–2020).

Accés al vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=3vtLy_rWJ2A&feature=youtu.be

 

L’any passat els videojocs gairebé van triplicar la facturació del cinema. Tenint en compte el moment econòmic que estem vivint actualment arran de la pandèmia (Covid-19) es perfila algun canvi?(18–04–2020)

Entrevista a Joan Arnedo, director del Màster Universitari en Disseny i Programació de Videojocs (UOC)

 

Covid-19: Perfilant investigacions necessàries (Amparo Huertas Bailén, 11–04–2020)

Arran de la crisi social, econòmica i política provocada per la pandèmia de la Covid 19, són molts els temes que sorgeixen relacionats amb la comunicació. Tot i que de cara a un estudi acurat i rigorós caldrà esperar un temps, els oferim aquí una llista de 10 qüestions l’estudi de les quals serà necessari. Evidentment, aquest és un material en construcció, però esperem que sigui útil, almenys, com un primer apunt.

 

De quina manera ens pot ajudar la música en aquests dies de confinament a casa com a prevenció de la Covid-19? (01–04–2020).

Entrevista a Jordi A. Jauset, expert en música i neurociencia.

 

Cómo comunicar en tiempos de Pandemia (Sandra V. Miguez, 28–03–2020)

 

Covid-19: Informació o infoxicació? (24–03–2020)

El Col·legi de Periodistes de Catalunya, el passat 3 de març, va fer un exercici d’autocrítica sobre la cobertura informativa del coronavirus, en el debat “El virus de la por”.

 

Normalização do anormal (24–03–2020)

Article d’opinió de José Luis Terrón Blanco, amb traducció de Paulo Hebmüller, per al Web ADUSP [Associação dos Docentes da Universidade de São Paulo]. L’investigador i responsable d’SCOMLab Comunicació i Salut (InCom-UAB) aporta una reflexió sobre la importància de la comunicació en temps de la pandèmia i com han afectat les decisions dels governs en la manera de comunicar als ciutadans l’estat d’alarma per lluitar contra el coronavirus, i en concret als treballadors universitaris, a Espanya, Catalunya i, específicament, a la Universitat Autònoma de Barcelona, en l’àmbit de la docència i la recerca.

 

Font fotografia : www.uab.cat.